woensdag 7 april 2010

Muhka bezoek- dinsdag 16 maart

Op dinsdag 16 maart mochten we met heel het tweedejaar kleuteronderwijs naar het museum voor hedendaagse kunst in Antwerpen.
Het reizen op zich vond ik al geweldig, met je klasvrienden op de trein en de tram zitten om samen op tijd aan het museum te komen, je samen amuseren onderweg, mijn dag was al geslaagd.



Ter plaaste werden de twee klassen in kleinere groepjes ingedeeld. Ieder groepje mocht meegaan met één van de begeleiders van het museum en werkte daarmee de namiddag uit.
We gingen samen met onze begeleider zitten in één van de zalen van het museum. Daar lieten we een voorwerp rondgaan dat we puur op uiterlijk waarneembare kenmerken moesten beschrijven. bv. bootje: blauw, plastic, hard, rechthoekig, klein, licht...
Nadien ging hetzelfde voorwerp rond en deze keer moesten we het beschrijven aan de hand van associaties. We mochten bij het voorwerp een herinnering of een gevoel zeggen.
bv. bootje: strandvakanties, zout zeewater in je mond, het ruwe zand tussen je tenen...
Het is heel opmerkelijk hoe verschillend ja naar voorwerpen kan kijken, hoe anders de beschrijvingen zijn die uit de bus komen.
De begeleidster vroeg ons toen ook van op die manier, door die twee brillen te kijken gedurende het museumbezoek.

Het was echt leuk om met al onze zintuigen aan de slag te gaan in een museum. We hebben veel gekeken, we hebben geurdoosjes geassocieerd met prenten van fruit, we hebben geluisterd naar de vogeltjes om onze vogel een nest te geven, we hebben gevoeld, getekend, beleefd!




Het was boeiend om te weten te komen dat hier ook bezoeken worden georganiseerd voor kinderen vanaf de derde kleuterklas. Voor mij was dit bijna onmogelijk om in te zien wat zij hier konden komen doen, wat zij hier aan zouden hebben.
Na ons bezoek was wel duidelijk dat je met kleuters ook in een museum aan de slag kan gaan.
Wanneer je veel variatie aanbiedt, is het bezoek voor de kleuters lichter en interessanter dan dat je ze van kunstwerk tot kunstwerk meeneemt en hen gewoon laat kijken.
Wij hebben in ons bezoek veel variatie gehad en dat maakte het leuk om daar te zijn.
Het is voor mij zeker een verrijking om deze kant van de wereld ook te kunnen ontdekken met kleuters. Wat voordien voor mij onmogelijk leek, was nu voor mij een toekomstige uitdaging om in de klas rond te werken.

Het enige minpunt aan het bezoek was de begeleidster. Ik vond dat er soms wat enthousiasme en pit aan ontbrak, wat voor ons het bezoek minder interessant maakte. Maar dit neemt mijn interesse in musea of bezoeken met kleuters daarom niet weg. Ik vond het een super leerrijke dag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten