woensdag 7 april 2010

MuVO project: De 3 rovers 18-19-22 maart

Op donderdag 18 maart hadden we een namiddag MuVO geroosterd. Zonder goed te weten wat te verwachten, kregen we een film te zien: de drie rovers.
Na het zien van deze film moesten we brainstormen in groepjes aan de hand van verschillende vragen. Over wat gaat het verhaal, waar speelt het zich af, wie doet er in mee, wat zijn de gevoelens die bij je opkomen...
Na deze brainstorm kregen we te horen dat we deze film zelf moesten ombouwen tot een toneel dat hierop gebaseerd was.
We zouden dit op maandagochtend voor de kleuterklassen van het Heilig Hart Instituut voorbrengen. Nadien werden er door andere studenten activiteiten aangeboden die daarop voortwerkten, na de speeltijd zou iedereen buiten een activiteit doen met een doorschuifsysteem.
Het zag er dus als volgt uit:
Maandagochtend: Een groep studenten die acteurs waren in het toneel brengt het toneel voor alle kleuterklassen. Hiervoor was natuurlijk zelfgemaakt decor nodig en daar hebben heel wat mensen heel veel moeite voor gedaan, met een supergoed resultaat!!!









Het toneel was supermooi gelukt en had echt veel succes bij de kleuters. Ikzelf zorgde voor de pianobegeleiding tijdens het roverslied. Ik vond het wel spannend om voor die taak verantwoordelijk te zijn, ik wou in geen geval dat er iets misging. Gelukkig had ik me goed voorbereid en kon ik de zang enthousiast begeleiden.


Nadien gaan er per derde kleuterklas 1 groep studenten de doorwerkactiviteiten begeleiden.
Tenslotte werken nog andere studentengroepen, per 2, een buitenspeelactiviteit uit. Deze zal na de voormiddag plaatsvinden op de speelplaats van de kleuters.
De oudste kleuters zijn dan opgesplitst in groepjes van 8-10 kleuters en gaan de speelplaats rond van activiteit tot activiteit.

De activiteiten in de klas heb ik niet echt gezien, aangezien ik zelf verantwoordelijk was voor de buitenactiviteit. Mijn buitenactiviteit was een soort luisterspel met een blinddoek op.
Er werd een veld afgebakend en de kleuters moesten eerst van de ene kant van het veld naar de andere kant lopen. Dit met de bedoeling van ze het terrein te laten verkennen. Nadien werd er een kleuter in het midden van het veld geplaatst. De andere kleuters moesten het veld nu oversteken zonder getikt te worden. Dit met de bedoeling om de functie van de tikker bekend te maken. Tenslotte werd de tikker in het midden geblinddoekt en moest deze heel goed luisteren naar kleuters die zijn veld doorkwamen.
De kleuters waren echt heel enthousiast om deze spelletjes te spelen. Het deed me plezier van te zien dat ze het leuk vonden en we probeerden elke groep ook aan te voelen en daar rekening mee te houden.
Ik ben blij dat ik voor de buitenactiviteit heb gekozen. Ik heb jarenlang in de Chiro gezeten en deze vorm van werken deed me daar aan denken. Activiteiten in de klas begeleiden doen we eigenlijk op stage al elke keer, het leek me eens leuk om de mogelijkheid te grijpen om eens een andere werkvorm te kiezen.
Ik heb genoten van de dag, dat alles geslaagd is en dat de kleuters het leuk vonden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten